Comunicat de SOM Gramenet en relació a la participació de les entitats i el paper de l’Ajuntament a les accions de protesta per la crisi dels refugiats

Des de SOM Gramenet volem fer pública la nostra posició davant la situació que s’ha produït entre l’Ajuntament i una entitat de la ciutat, en relació a la seva participació a les concentracions de suport a les persones refugiades que es fan cada dimecres.

Per contextualitzar, exposarem resumidament els fets ocorreguts:

Des que ha començat la crisi per la gran quantitat de refugiats que es dirigeixen a Europa i la falta d’una resposta adequada i solidària de gran part dels governs europeus, el Consell de Solidaritat i Cooperació de Santa Coloma de Gramenet convoca els colomencs a concentrar-se en suport de les persones refugiades cada dimecres a la Plaça de la Vila.

Aquesta convocatòria es va decidir per la Comissió responsable d’organitzar les Jornades per la Pau i la Cooperació (òrgan que depèn del Consell) perquè a dia d’avui, el Consell encara no s’ha constituït formalment.

Durant la concentració del dia 16 de setembre a la Plaça de la Vila es va demanar públicament quina entitat s’oferia per preparar el text que es llegiria durant la pròxima Concentració. L’única que s’hi va oferir va ser l’ANC.

Un dia abans de la concentració, un tècnic municipal comunica telefònicament a l’ANC que l’entitat no està autoritzada a llegir el text perquè s’ha decidit que només ho facin entitats de l’àmbit de solidaritat i cooperació.

El dimecres 23 de setembre, la Coordinadora de moviments socials, entitats, solidaritat i cooperació (càrrec de confiança política) de l’Ajuntament senyora Carmen Uroz impedeix expressament que l’ANC pugui prendre la paraula durant la concentració. Segons ella afirma públicament a la plaça, el Consell de Solidaritat i Cooperació ha decidit que només ho puguin fer persones representants d’entitats que el composen i no entitats polítiques. Representants polítics i entitats d’aquest Consell queden ben sorpresos de l’afirmació perquè no s’ha produït cap mena de reunió ni consulta per decidir sobre aquest tema.

SOM Gramenet considerem molt greu que el govern de la ciutat, a través dels seus càrrecs de confiança en aquest cas, utilitzi mentides per justificar decisions polítiques.

Aquest fet censurador, contrasta amb el clima de participació oberta a tothom de totes les concentracions anteriors. Fins i tot, s’havia facilitat poder parlar persones a títol individual. També cal destacar que fins ara l’acte era conduit per un tècnic municipal i ara ho fa un càrrec de confiança de Núria Parlon. Considerem que es tracta d’un clar cas d’abús de poder i de restricció a la participació i a la llibertat d’expressió d’una entitat de la ciutat, per motius polítics.

Davant d’aquest fets, SOM Gramenet demana:

• En primer lloc, al govern de la ciutat que esclareixi qui va prendre la decisió política del veto a l’ANC -el càrrec de confiança motu proprio o alguna instància superior- i n’assumeixi la responsabilitat.
  • En segon lloc, que els responsables demanin disculpes públicament per utilitzar una mentida per justificar una decisió política, ja que és una conducta greu i inacceptable per un Ajuntament democràtic.
  • En tercer lloc, demanem que es rectifiqui i no es torni a impedir la participació ni es censuri a l’ANC, o qualsevol altra entitat, en les concentracions que es produeixin en el futur.
  • En quart lloc, informem que si no es produeix una rectificació ni un esclariment del tema, sol·licitarem el cessament de la Coordinadora de moviments socials, entitats, solidaritat i cooperació (càrrec de confiança política) de l’Ajuntament, la senyora Carmen Uroz.