Sobre el conflicte de la gestió de la deixalleria municipal a Santa Coloma de Gramenet


concentraciodeixalleria_1

INDIGNAR-SE ÉS POC: “RESPOSTES” O OBVIAR LA REALITAT?

Des de SOM Gramenet demanem a la Directora d’Urbanisme, Zaida Muxí, una rectificació pública davant la resposta donada a un seguit de preguntes sobre el conflicte de la deixalleria municipal.

El passat mes de juliol, al Ple municipal, des de SOM Gramenet vam fer un seguit de preguntes a l’equip de govern municipal (PSC) referent al conflicte sobre el nou contracte de la deixalleria municipal. Volíem parlar de la situació de risc en què s’havia posat a una treballadora de SIRESA, empresa pública, que gestionava la deixalleria municipal, una situació de risc provocada per la decisió d’externalització del servei. No entenent la posada en risc de la feina en un context d’atur galopant, les administracions tenen el deure de contribuir a crear ocupació. La treballadora, finalment, ha pogut mantenir el lloc de feina en una altra ubicació i tasques gràcies a al pressió i la mobilització.

Per això, vam formular les següents preguntes:

118-16-som-pregunta-001

A finals de Setembre rebem un informe, en principi de resposta, signat per Zaida Muxí, càrrec de confiança del govern (PSC). I què ens trobem? Mentides, respostes a mitges i obviant preguntes. Aquí la resposta:

118-16-som-informe-001

 

Analitzem pregunta per pregunta i les “respostes” donades:

 

– Quines passes i gestions s’han dut a terme al Consell d’Administració de TERSA –del qual l’alcaldessa n’és membre- i amb la gerència, empresa matriu de SIRESA, respecte al conflicte amb els treballadors de la deixalleria i punt verd? I referent al canvi de concessió?

 

Les dues empreses, TERSA i l’empresa adjudicatària Fundació Tallers Catalunya, van fer una oferta de treball a la tècnica de la Deixalleria que es quedava sense treball i que d’entrada no havia solucionat encara la seva continuïtat.

 

De fet, els altres dos treballadors ja tenien la continuïtat amb TERSA garantida des del principi de les negociacions.

 

Finalment la tècnica de la Deixalleria va decidir seguir la seva relació contractual amb TERSA i per tant ha deixat de prestar serveis a la Deixalleria de Santa Coloma per anar a un altre centre.

 

En tot moment va ser una decisió personal seva per què va disposar de dues ofertes de treball.

 

– A quantes reunions del Consell d’Administració de TERSA ha assistit l’alcaldessa, en el marc d’aquesta legislatura?

 

NO RESPOSTA. Potser és que no hi va?

 

– Per quin motiu en el plec de clàusules del nou servei de gestió no es va introduir clàusula de subrogació de personal?

 

NO RESPOSTA.

 

En conclusió: perplexitat i mentides. Que es va fer una oferta a la treballadora? Que els altres dos treballadors ja tenien la continuïtat garantida? Que la treballadora va decidir seguir amb TERSA? Que va ser una decisió personal?
No és treballadora de TERSA, si no de SIRESA, empresa filial de TERSA.

 
A poc temps de finalitzar el contracte de gestió de la deixalleria –i fins a una setmana abans-, una treballadora encara no sabia què passaria amb ella. El nou contracte no incloïa la subrogació dels treballadors. Els altres dos treballadors van ser recol·locats dins de l’empresa després de la socialització del conflicte i moltes reunions, i pressions. Els treballadors no tenien garantida la seva continuïtat des de l’inici, si no després de la pressió exercida, i sense concretar les condicions.

concentarci%c2%a6-siresa3
El Comitè d’empresa va convocar mobilitzacions i va mantenir tot un seguit de reunions amb representants de l’Ajuntament i de SIRESA, i fins al darrer moment no es va trobar cap mena de solució. La responsabilitat de la situació no era de la treballadora, com es dona a entendre en la “resposta”, qui havia de solucionar la seva continuïtat era l’empresa, que recordem és pública, i l’administració –en aquest cas l’Ajuntament-. Aquests són qui havien de resoldre el conflicte. I en cap cas no van donar propostes ni sortida laboral de cap tipus directament a la treballadora.

 

La treballadora va deixar de prestar serveis a la deixalleria per anar a un altre centre. Cert, no per decisió pròpia ni personal, sinó perquè s’ha externalitzat el servei i no s’ha inclòs la subrogació de personal. Lamentable tot plegat.

 
Caldrà veure si hi ha rectificacions a tot el seguit de qüestions en les que es menteix, i la manca de respostes. Però que un govern que es diu de progrès, i que a més es van netejant la cara dient que són molt progres, faci recaure tota la responsabilitat del conflicte en una treballadora i no en la seva gestió és per fer-s’ho mirar. Indignació és poc. Demanem una rectificació pública al respecte.

 
I una darrera conclusió. De què serveix fer preguntes si responen el que els hi dona la gana?

 

Aitor Blanc, portaveu del Grup Municipal de SOM Gramenet.



Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

One thought on “Sobre el conflicte de la gestió de la deixalleria municipal a Santa Coloma de Gramenet